SIMBOLURILE EZOTERICE ALE SAGETATORULUI Imprimare
Sagetatorul este cea de-a 9-a zodie. Este un semn yang (masculin), un semn mobil, un semn de foc, facand parte din triada de foc a zodiacului (Berbec, Leu, Sagetator). Are ca guvernatori pe Jupiter (principal) si Neptun (secundar, prin exaltare).

Unul dintre cele mai importante simboluri ezoterice ale acestei zodii este cel al centaurului, fiinta fabuloasa, dar profund diferita de minotaur. In mitologia greaca, centaurii erau vietati oarecum monstruoase, ce aveau cap, brate si bust de om, iar restul corpului si picioarele de cal. Potrivit legendelor, se imparteau in doua familii. Odraslele lui Ixion si ale unui nor simbolizeaza forta brutala, nechibzuita si oarba; descendentii Phillyrei si ai lui Cronos, dintre care Chiron este cel mai vestit, reprezinta, dimpotriva, forta benefica, aflata in sprijinul luptelor drepte, destinate apararii unor cauze nobile. Simbolismul centaurului se refera la dualitatea profunda a naturii umane, la pendularea aproape continua a oamenilor intre sfera instinctelor primare, a bestialitatii, a fortei vitale dezlantuite, in care domina instinctul de conservare si dreptul celui mai puternic, si sfera spirituala, a elevarii si meditatiei profunde, in care omul se lasa condus de iubire, sete de cunoastere, aspiratie spirituala, ce il conduc spre integrarea in Divin.

Alaturi de centaur, si calul este un animal corelat simbolic cu zodia Sagetatorului. Asocierea dintre om si cal genereaza calaretul sau cavalerul, al carui simbolism e partial similar cu cel al centaurului. Cavalerul poate fi, pe de o parte, un razboinic dur, agresiv, distrugator, ce trece totul "prin foc si sabie"; pe de alta parte, cavalerul se poate pune in slujba celor mai inalte, celor mai nobile idealuri, devenind o forta exclusiv pozitiva, chiar daca este obligat sa se angreneze in confruntari violente (pentru a elimina fortele malefice). Personajul lui Don Quijote din La Mancha, creat de Miguel Cervantes, are importante conotatii ezoterice. Desi pare o fiinta rupta de realitate, iluzionata, inadaptata, ridicola, Don Quijote, prin activitatea sa de cavaler ratacitor, realizeaza o TRANSFIGURARE a realitatii inconjuratoare, producand o innobilare si o sacralizare a acesteia; se creaza astfel premisele ca lumea aceasta fizica, terestra sa devina o Imparatie a Cerurilor sau un Nou Ierusalim materializat (Isus arata, dealtfel, in Evanghelii potentialitatea naturii noastre divine, cand afirma: "Imparatia Cerurilor se afla in voi"). Don Quijote nu poate trai in realitatea cotidiana decat transfigurand-o, chiar daca face aceasta pornind de la o baza livresca. Aducerea brutala la realitate are un efect mortal asupra lui Don Quijote.

Aspectele elevate, cu importante conotatii ezoterice, ale cavaleriei sunt exprimate de toate legendele medievale ce fac parte din ciclul Mesei Rotunde si Regelui Arthur. Unul dintre obiectivele fundamentale ale acestor cavaleri ai Mesei Rotunde il reprezinta gasirea Sfantului Graal, tema esentiala in ezoterismul occidental. Este evidenta analogia dintre Masa Rotunda si cercul zodiacal (in contextul existentei a doar 12 cavaleri in jurul ei, fara a pune la socoteala un numar egal de scutieri), dupa cum si Graalul are un cert simbolism solar (Sfantul Graal asezat pe Masa Rotunda reprezinta Soarele parcurgand cele 12 zodii). Graalul are un simbolism profund si complex, ce tine mai ales de ezoterismul crestin. Savantul francez Albert Beguin rezuma astfel acest simbolism: "Graalul reprezinta in mod substantial pe Hristos mort pentru oameni si totodata potirul de la Cina cea de taina (adica harul divin harazit de Hristos discipolilor sai) si, in sfarsit, caliciul liturgic, continand adevaratul sange al Mantuitorului. Masa pe care se afla potirul este, potrivit acestor trei proiectii, piatra de pe Sfantul mormant, masa celor doisprezece apostoli si, in sfarsit, altarul pe care se infaptuieste sacrificiul zilnic. Aceste trei realitati, Rastignirea, Cina cea de taina si Euharistia, sunt inseparabile, iar ceremonia Graalului consta in revelarea, conferind impartasaniei cunoasterea persoanei lui Hristos si participarea la jertfa sa mantuitoare". Concluzionand, putem spune ca idealul suprem al cavaleriei, in aspectele sale elevate, este desavarsirea interioara sau suprema realizare spirituala (care se produce in momentul inefabil al contemplarii interiorului cupei Graalului).

Un alt simbol ezoteric al Sagetatorului este cel al cautatorului, ce se coreleaza cu caracterului mobil al semnului. Fie ca este un cavaler ratacitor, un calator, un aventurier, Sagetatorul cauta CEVA, care poate fi diferentiat dupa gradul de elevare al cautatorului. Nativul ce nu a depasit sfera inferioara, instinctuala, va cauta doar satisfacerea unor placeri grosiere, trairea unor "senzatii tari", parcurgerea superficiala a unor teritorii exotice. Nativul elevat, intelept are insa teluri mult mai inalte. In Evanghelia dupa Toma (text apocrif descoperit la mijlocul secolului al XX-lea) se arata: "Cel ce cauta sa nu inceteze cautarea pana cand nu va gasi, iar atunci cand va gasi, el va fi preafericit si va deveni stapanul Totului" (logion 2). Asadar, scopul profund al cautarii il reprezinta implinirea spirituala suprema. Poetul englez T. S. Elliot exprima acest adevar intr-o maniera lirica in poemul "The Little Gidding": "Nu vom inceta sa cautam/ Si sfarsitul cautarilor noastre/ Va fi ajungerea in punctul din care am plecat/ Si cunoasterea lui cu adevarat, pentru intaia oara".

Vanatorul este, de asemenea, un si"mbol ezoteric al celui de-al 9-lea semn astrologic. In acest sens ezoteristul roman V. Lovinescu ne reveleaza semnificatii profunde: "La fel ca si celelalte meserii, stiinta vanatoreasca era o tehnica initiatica, cu coloratura cosmologica, dar cu posibilitatea de transpuneri metafizice." Simbolismul gestului vanatoresc este dintre cele mai inalte, relativ usor de recunoscut. In sensul imediat, procurarea hranei e urmata de o asimilare a substantei cosmice, in forma unei impartasanii. Prototipurile angelice ale animalelor jertfite, morfisme ale Omului Universal, se sacrificau in ipostazele lor fizice, pentru reintoarcerea lor in modelele lor divine de unde au purces, prin intermediul omului, central in starea lui de fire. Se sfintesc astfel cuvintele lui Dumnezeu, care poruncise lui Adam sa le dea nume (Geneza, II, 19-20), adica sa le scoata din indistinctia substantei in distinctivitatea existentei. Prin hrana pe care i-o procura ambianta, Adam recupereaza ce a creat in mod secund si odata cu aceasta scate sufletul animalului ucis din ciclul de foc, mantuindu-l sau chiar eliberandu-l. Nu trebuie sa uitam nici o clipa ca acest gest se inscrie intr-un circuit fara sfarsit al substantei universale.

Legatura dintre vanator si vanat e aceea dintre Cunoscator si Cunoscut. Cei doi termeni se identifica deci. Legatura o face traiectoria sagetii, care uneste cei doi poli. Vanatorul trebuie sa nimereasca nodul vital al victimei. Pentru aceasta, trage mai intai indarat coarda arcului, isi implanta simbolic in pieptul lui coada sagetii, formand astfel din semicercul arcului un cerc, apoi ii da drumul colorata de propriul lui sange subtil, ca sa se amestece cu sangele animalului, adevarata fratie de cruce intre vanator si vanat. Complementar si in aceeasi clipa, si invizibil ca reactie concordanta, ingerul animalului vaneaza pe vanator, atingandu-l tot intr-un punct vital, inima, frunte sau crestetul capului. Traiectoria sagetii se extinde simbolic, deci legitim, pana la marginea orizontului. Orizontul devine astfel un semicerc conceptual, vanatorul fiind pe diametrul acestuia, formand amandoi un arc macrocosmic, pe care arcul sensibil din mana vanatorului este perpendicular. In cazul acesta, din toate punctele care alcatuiesc vibratiile Vortexului Sferic Universal, pleaca in acelasi timp cate o sageata spre toate punctele conceptibile, deci si prin zenit unde se afla "Ochiul Domnului", "Piatra din Varful Unghiului" a catedralei cosmice".
Sagetatorul este, practic vorbind, un arcas. Arcasul are importante conotatii spirituale si ezoterice, dupa cum ne arata acelasi V. Lovinescu: "Reamintim ca justa ochire e o metoda exceptional de eficace in unele stiinte traditionale pentru obtinerea puterii de concentrare (Ekagra), fara de care o realizare spirituala nu se poate concepe. Se stie ce rol important joaca tragerea cu arcul in scolile budiste Zen. In aceasta disciplina, se urmareste inainte de toate un nivel de concentrare in care ochitorul se identifica perfect cu tinta. In acel moment, ochirea materiala devine inutila si un punct este tot asa de usor de ochit ca si un zid. Aceasta transpunere cereasca a unei meserii e fireasca intr-o breasla care-si are patron cae mai frumoasa constelatie de pe cer, aceea a vanatorului Orion". Scopul suprem al arcasului, al vanatorului ar fi acesta: " sa biruiasca natura lor titanica prin cea olimpica si s-o resoarba, spunea invatatura orfica, asa cum se realiza in mistere ". Altfel spus, latura inferioara, care este pasionala si instinctiva, trebuie resorbita in cea superioara, a intelepciunii si detasarii, printr-un proces alchimic (transmutatie, urmata de sublimare), caci focul, element corespunzator Sagetatorului, este prin excelenta agentul alchimic fundamental al transformarii.

Un alt simbol important al Sagetatorului, cu importante conotatii ezoterice, este cel al maestrului, care se defineste prin relatia sa cu un discipol. Maestrii se pot imparti sau clasifica dupa mai multe criterii, dar vom retine doar doua. Dupa criteriul autenticitatii, maestrii se impart in veritabili si falsi (pseudomaestri). Dupa domeniul in care activeaza, putem vorbi despre maestri profani (aici putem include profesorii obisnuiti, care activeaza in scoli, licee, facultati si predau diverse materii, fiind specializati in anumite domenii stiintifice) si maestri spirituali (acestia se incadreaza cu adevarat semnificatiilor elevate ale Sagetatorului) Maestru spiritual este intr-adevar acea fiinta care a atins starea de maiestrie sau de desavarsire pe o anumita cale spirituala. Pe orice cale de evolutie autentica, maestrul este indispensabil, caci el joaca rolul de indrumator spiritual pentru un aspirant sincer. Un dicton afirma: "Cand discipolul este pregatit, maestrul apare". Se stie ca Supremul Maestru este Dumnezeu. Mari Maestri spirituali pot fi considerati Isus, Buddha, Rama, Mohamed, intemeietori de religii.

Desigur, Divinul se poate manifesta in infinte ipostaze, dar in ipostaza de Invatator, El se manifesta incarnandu-se in fiinte cu o profunda intelepciune, care au nobila misiune de a ne conduce catre eliberarea completa de lanturile iluziei si arasamentului, pentru a veni in contact cu suprema lumina spirituala. Maestrul poate avea variate moduri de manifestare, fiind un duhovnic, pentru crestini, un rabbi, pentru evrei, un guru sau un swami, pentru yoghini sau hindusi, un nagual, pentru samanii mexicani, dar rolul sau ramane mereu acelasi. Exista situatii exceptionale in care discipolul are un maestru din lumile paralele, care il indruma prin metode paranormale (este cazul faimosului scultor roman Brancusi, care era indrumat de spiritul marelui yoghin Milarepa). Indepedenta Sagetatorului se regaseste in acea libertate si detasare a maestrului intelepciunii, ce este retras in pestera sau in turnul sau de fildes.

Cifra 9, corespunzatoare Sagetatorului, are importante valente simbolice si ezoterice. Cunoscuta diagrama mistica care este ENEAGRAMA se bazeaza pe o sectionare a cercului in 9 sectoare (de unde provine si denumirea). 9 este si numarul initiatului, in mod semnificativ a 9-a Arcana Majora dinTarot fiind Pustnicul (ce simbolizeaza inteleptul misterios, initiatul ascuns, purtatorul tainic al luminii spirituale). Este interesant de remarcat ca al III-lea decan al Sagetatorului este numit decanul Ť iluminarii". 9 este si numarul corurilor de ingeri, asa cum sunt descrise in angelologia traditionala. 9 este ultimul din seria de cifre, ceea ce anunta deopotriva un sfarsit si o reincepere, adica o transgresie pe un plan superior de vibratie. Numarul 9 apare drept numarul complet al analizei totale; el este simbolul multiplicitatii ce se intoarce la unitate si, prin extensie, al solidaritatii cosmice si al mantuirii.

In sfarsit, Sagetatorul este, deopotriva, si un vizionar. Clarvazatorii sunt fiinte pe care Divinul le inspira sa ne indrume, sa ne transmita mesajul Sau, sa ne conduca spre inaltimile spirituale. Este extraordinarul har al profetiei, pe care l-au manifestat si Sfantul Ioan Teologul (scriind teribila Apocalipsa), dar si Nostradamus, precum si acei mistici consemnati in Vechiul Testament (Iezechiel, Daniel, Isaia, Ieremia). Ideea de clarviziune se adecveaza, simbolic vorbind, Sagetatorului, caci elementul foc, alocat acestei zodii, are semnificatii profunde legate de lumina, perceptia vizuala, forma si culoare. Fiind vorba despre un foc ascensional, al resorbtiei in sferele divine, inspiratiile si perceptiile pe care le aduce provin tot din aceste sfere.

Iata, deci, ca acest semn zodiacal, aflat la confluenta dintre toamna si iarna (care ar putea explica dualitatea sa), ascunde importante simboluri si mistere.

Cuvinte cheie: Săgetător, cavalerie, ezoterism, Graal, vânător, maestru, eneagrama, transfigurare, Don Quijote